en riktigt stor mugg

Trost min minst sagt imponerande arsenal av framförallt koppar, men även muggar har jag inte haft en enda riktigt stor mugg. Det är något som jag har saknat såpass lite att tanken att införskaffa en inte ens slagit mig, och om en sådan tanke hade fått för sig att slå mig så hade den blivit bryskt avfärdad. Jag tror att jag har 25 tekoppar och minst fem muggar. Jag ska faktiskt gå och räkna mina muggar.

Tretton stycken. Like really? Reaaaally? Jag har inte ens så många vänner att jag skulle kunna ha användning för alla samtidigt! Vad i fridens namn skulle jag med ännu fler dryckeskärl till?

Men så en dag, närmare bestämt förra onsdagen, insåg jag att jag vill dricka svart te med mjölk och socker i – något som jag inte druckit på alldeles förskräckligt länge. Men vad – frågade jag mig då – ska jag dricka detta svarta te med mjölk och socker i ur?

Inte mina Blue China-koppar, de är på tok för delikata, och därtill rymmer de inte ens i närheten av den mängd som jag skulle önska för just denna dryck. Mina vanliga Swedish Grace-koppar från mormor är också lite väl små, och i ärlighetens namn lite för prydliga för att kura ner i soffan och mysa med. Om vi går över till den större klassen har jag två stycken stora Swedish Grace-koppar … men de är för … koppiga? Kan man säga så?

Nej jag ville bestämt ha en mugg, och efter att i huvudet ha gått igenom de muggar jag äger kom jag fram till att inte en enda dög. Så jag var ju inte mindre än tvungen att spatsera till Åhléns, där jag efter att noggrant ha studerat varenda mugg i deras breda sortiment fastnade för två stycken från – ja just det – Swedish Grace-serien.

_MG_8442

Ovan ser ni den ena, som är mörkgrå. Den andra är ljusblå. Just den mörkgrå kollektionen har jag blivit väldigt förtjust i senaste två åren, men det var först nu som jag faktiskt köpte något ur den. I övrigt består nästan allt mitt porslin – tallrikar, skålar och tekoppar – av delar ur den vita Swedish Grace-kollektionen. De enda delar jag har i färg är assietter, som jag även har i pastellfärgerna. Men nästa gång jag köper något nytt blir det nog mörkgrått. Vilket troligtvis blir om riktigt lång tid, för jag har så mycket porslin att det är på gränsen till oanständigt.

Leave a comment